Ο Πρόεδρος της Ένωσης Περιφερειών Ελλάδας κ. Γιάννης Σγουρός απέστειλε σήμερα στην Υφυπουργό Διοικητικής Μεταρρύθμισης & Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης κα Χριστοφιλοπούλου τις παρατηρήσεις και προτάσεις της ΕΝΠΕ επί του «Σχεδίου Δράσης για την Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση 2014-2020». 

 Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της επιστολής:

 ΜΕΣΟΓΕΙΩΝ 15  ΑΘΗΝΑ Τ.Κ. 115 26, Τηλ: 213-2144700, Fax: 210-7778992, e-mail:Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.  www.enpe.gr

Aθήνα, 30 Ιουλίου 2014

                                                                                                 Α.Π. 830

Προς:

 Την Υφυπουργό  Διοικητικής

 Μεταρρύθμισης & Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης

 κα Παρασκευή Χριστοφιλοπούλου                                        

 

Θέμα: Παρατηρήσεις και Προτάσεις της ΕΝΠΕ στο «Σχέδιο Δράσης για την Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση 2014-2020»

Σε γενικές γραμμές το επταετές σχέδιο δράσης του Υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης κινείται προς τη σωστή κατεύθυνση και για πρώτη φορά σε αντίθεση με τα προηγούμενα σχέδια περιέχει όρους και προϋποθέσεις όπως η πολιτική δέσμευση, το νομικό πλαίσιο και η δομή της Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, σύγχρονες τεχνολογικές επιλογές, τη διαχείριση αλλαγών, την ψηφιακή κατάρτιση δημοσίων υπαλλήλων αλλά και των πολιτών και τέλος την επικοινωνιακή προσέγγιση των αλλαγών και των συστημάτων που προτείνονται. 

Η αρχιτεκτονική του δεν είναι πολύπλοκη και δαιδαλώδης αλλά αρκετά λειτουργική βασιζόμενη σε πολλαπλά επίπεδα τα οποία είναι: 

Το επίπεδο υποδομών ΤΠΕ και οργάνωσης με όλες τις δράσεις και έργα που εξασφαλίζουν τις βασικές υποδομές, ευρυζωνικά δίκτυα, υπολογιστικά κέντρα δεδομένων, αυθεντικοποίηση χρηστών κλπ
Το επίπεδο συστημάτων κορμού Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης με τρία βασικά συστήματα Διαχείρισης ανθρώπινου κεφαλαίου, κεντρικής χρηματοοικονομικής διαχείρισης και διαχείρισης σχέσεων με τους πολίτες
Το επίπεδο υπηρεσιών Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης οι οποίες θα είναι διαθέσιμες στους πολίτες και τις επιχειρήσεις
Το επίπεδο πρόσβασης στις υπηρεσίες Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης από τους πολίτες και τις επιχειρήσεις που περιλαμβάνει την πύλη ενιαίας πρόσβασης σε υπηρεσίες ηλεκτρονικής διακυβέρνησης 
Τα δομικά στοιχεία για την υλοποίηση της Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης είναι σαφώς ορισμένα και μεταξύ άλλων περιλαμβάνονται τα εξής: 

επικοινωνία της Δημόσιας Διοίκησης με τους χρήστες των υπηρεσιών (ηλεκτρονικά, τηλεφωνικά, μέσω ΚΕΠ)
αυθεντικοποίηση χρηστών
ηλεκτρονικές διαδικτυακές πύλες (portals)
μητρώα
τυποποίηση δομών δεδομένων
ασφαλής επικοινωνία και διακίνηση εγγράφων και πληροφοριών
πιστοποιημένη και νομικώς αποδεκτή ανταλλαγή εγγράφων
 ηλεκτρονική αρχειοθέτηση
 ηλεκτρονικές πληρωμές
διεπαφές διαλειτουργικότητας 
διαχείριση ροών εργασίας
ενιαία πολιτική Δημόσιας Πληροφορικής για την τυποποίηση φορμών, διαδικτυακών πυλών, διεπαφών κ.λπ.
στρατηγική αξιοποίησης των τεχνολογιών του κυβερνητικού υπολογιστικού νέφους (G Cloud)
 Τέλος, προτείνονται αρκετές δέσμες δράσεων ηλεκτρονικής διακυβέρνησης ορισμένες εκ των οποίων έχουν δρομολογηθεί ήδη και χρηματοδοτούνται από το ΕΣΠΑ. Οι παρατηρήσεις μας σχετικά με τις προτεινόμενες δράσεις παρουσιάζονται αμέσως παρακάτω.

Το παρήγορο είναι ότι επιτέλους έγινε κατανοητό ότι για την επιτυχή εφαρμογή της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης θα πρέπει να γίνει απλοποίηση πολλών διαδικασιών μέσω του σχεδίου δράσης για τη διοικητική μεταρρύθμιση, κάτι που αποτελούσε πάγια θέση της ΕΝΠΕ αλλά και της ΚΕΔΕ.
Παρόλο πού στο παρόν σχέδιο υπάρχει σύνδεσή του με τους Στόχους- Πυλώνες του Σχεδίου Δράσης της Διοικητικής Μεταρρύθμισης, δυστυχώς δεν υπάρχει καμία διασύνδεσή του με συγκεκριμένες δράσεις διοικητικής μεταρρύθμισης. Επιπλέον δεν είναι ξεκάθαρο στο σχέδιο ότι υπάρχει μόνο ένα κέντρο λήψης αποφάσεων. Τα δύο προγράμματα ηλεκτρονικής διακυβέρνησης και Διοικητικής μεταρρύθμισης φαίνεται να τρέχουν από ξεχωριστές υπηρεσίες οπότε υπάρχει ο κίνδυνος έλλειψης συντονισμού των δύο επιχειρησιακών προγραμμάτων με τα γνωστά επακόλουθα που είχαμε και στο ΕΣΠΑ.
Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι στις προτεινόμενες δράσειςδεν γίνεται καμία αναφορά στα πληροφοριακά συστήματα των περιφερειών και των δήμωνπου αποτελούν την πρώτη γραμμή εξυπηρέτησης των πολιτών και των επιχειρήσεων. Είναι γεγονός ότι οι Περιφέρειες της χώρας με την εφαρμογή του Καλλικράτη κληρονόμησαν τα περίφημα Πληροφοριακά Συστήματα Νομαρχιών, γνωστά με το ακρωνύμιο ΟΠΣΝΑ, τα οποία δυστυχώς έχουν πάρα πολλά προβλήματα, τα περισσότερα δεν λειτουργούν και αρκετά υπολειτουργούν. Η εκτενής αναφορά σε αυτά τα προβλήματα δεν είναι του παρόντος, μπορεί όμως να αναφερθούν επιγραμματικά τα εξής:
 

Λάθος αρχιτεκτονική, αφού επιχειρήθηκε να αντιμετωπιστούν θεματικές δραστηριότητες όπως εμπόριο, ανώνυμες, βιομηχανία, αγροτική ανάπτυξη, υγεία οριζόντια, αλλά χωρίς σύνδεση μεταξύ των και χωρίς την πολιτική βούληση να παρακολουθούνται κεντρικά. Αποτέλεσμα η απαξίωση τους από τα ίδια τα   υπουργεία που ήταν αρμόδια
Οι λοιπές θεματικές δραστηριότητες όπως Μεταφορών (επάγγελμα), Κτηνιατρική, Παιδεία , Αθλητισμός, περιβάλλον, πολιτική προστασία δεν αντιμετωπίστηκαν.
Η υποστήριξη τους από την ΚΤΠ ΑΕ και το σύστημα του ticketing απέτυχε, ήταν ανεπαρκέστατο με αποτέλεσμα την αποθάρρυνση των χρηστών
Δεν υπάρχουν συμβόλαια συντήρησης με τις ανάδοχες εταιρείες.
Σημαντικές δραστηριότητες των περιφερειών όπως οι έλεγχοι και η παρακολούθηση των προστίμων, τα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος, δεν παρακολουθούνται κεντρικά από ένα ενιαίο σύστημα αλλά από πολλά συστήματα ασύνδετα μεταξύ των. 
 

Δράση ΑΣ1.1 Διαλειτουργικότητα πληροφοριακών συστημάτων
 

 Θα πρέπει η διαλειτουργική διασύνδεση στα τέσσερα εθνικά μητρώα (ΑΜΚΑ-ΕΜΑΕΣ, ΓΓΠΣ-ΤΑΧΙΣ, ΕΛ.ΑΣ.-ΑΔΤ, ΥΠ.ΕΣ.Α.ΗΔ-ΔΗΜΟΤΟΛΟΓΙΟ) να προχωρήσει άμεσα. Παράλληλα από το πρόγραμμα της διοικητικής μεταρρύθμισης να γίνουν οι κατάλληλες ενέργειες ώστε να υποχρεώνει τις δημόσιες υπηρεσίες και τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης Α και Β βαθμού να αναζητούν αυτεπάγγελτα τα πιστοποιητικά που αυτή τη στιγμή προσκομίζουν οι πολίτες και οι επιχειρήσεις σχετικά με Αστυνομική Tαυτότητα, ΑΦΜ και ΑΜΚΑ. Τα πιστοποιητικά αυτά απαιτούνται είτε σε πρωτότυπη μορφή είτε σε  αντίγραφο σχεδόν σε όλες τις συναλλαγές του πολίτη με το Δημόσιο. Δεν είναι δυνατόν όταν ένας πολίτης αλλάξει την αστυνομική του ταυτότητα το κράτος να απαιτεί από αυτόν να προσκομίσει σε κάθε τράπεζα που  τηρεί λογαριασμό, έγγραφα που επιβεβαιώνουν το ΑΦΜ και τη διεύθυνση κατοικίας του. Επειδή το χρονοδιάγραμμα της διαλειτουργικής διασύνδεσης των 80 πληροφοριακών συστημάτων του Δημοσίου με τα 4 Εθνικά Μητρώα θα αργήσει σχετικά, άμεσα θα πρέπει να δημιουργηθεί μία εφαρμογή WEB η οποία θα είναι προσβάσιμη από τους εξουσιοδοτημένους υπαλλήλους των Δημόσιων Υπηρεσιών και Οργανισμών  Τοπικής Αυτοδιοίκησης και θα επιβεβαιώνει τα στοιχεία του πολίτη που διατηρούνται στα 4 Εθνικά Μητρώα. 

 

5.   Δράση ΑΣ2.1: Ανοικτή, διαφανής και ασφαλής διακίνηση δημόσιων εγγράφων
 

 Στη δράση αυτή θεωρούμε ότι τα σχετικά χρονοδιαγράμματα δεν είναι εφικτά. Για παράδειγμα η επέκταση της εφαρμογής των ηλεκτρονικών υπογραφών με καθολικό τρόπο στις υπηρεσίες του Δημόσιου Τομέα, μέχρι το τέλος του 2014 είναι αδύνατον να εφαρμοστεί.

 

Όσον αφορά την εφαρμογή της ηλεκτρονικής υπογραφής στις Περιφέρειες της χώρας, σας αναφέρουμε ότι ήδη αρκετές από αυτές εφαρμόζουν την ηλεκτρονική υπογραφή όχι βέβαια με καθολικό τρόπο αφού υπάρχουν δυσκολίες και καθυστερήσεις στην προμήθεια των σχετικών ψηφιακών πιστοποιητικών, στην εκπαίδευση των υπαλλήλων αλλά και στη διαδικασία πιστοποίησης τους από την Υπηρεσία Ανάπτυξης Πληροφορικής του Υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης. Ειδικά η διαδικασία της πιστοποίησης των χρηστών που δικαιούνται ηλεκτρονικής υπογραφής θα πρέπει να επανασχεδιασθεί, αλλιώς κανένα χρονοδιάγραμμα εφαρμογής της ηλεκτρονικής υπογραφής δεν είναι εφικτό. 

 

6.   ΑΣ2.2: Ηλεκτρονικοποίηση απλοποιημένων λειτουργικών διαδικασιών Φορέων της Δημόσιας Διοίκησης 
 

Στην παρατήρηση μας 3 αναφερθήκαμε σχετικά με τα πληροφοριακά συστήματα των Περιφερειών και τα προβλήματα που υπάρχουν από την χρήση των ΟΠΣΝΑ.

 

Θεωρούμε ότι εάν δεν συμπεριληφθεί μία η περισσότερες δράσεις ενοποίησης των πληροφοριακών συστημάτων των περιφερειών αλλά και των ΟΤΑ, με διαδημοτική προσέγγιση, όποιες δράσεις που αναφέρονται στην εξυπηρέτηση του πολίτη και των επιχειρήσεων (πχ CRM) έχει μεγάλες πιθανότητες αστοχίας.

 

Στα πλαίσια της δράσης αυτήςθα πρέπει να τεθεί σαν στόχος η Βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης των Περιφερειών της χώρας.  Ήδη υπάρχει πρόταση της ΕΝΠΕ και έτοιμο τεχνικό δελτίο που είχε υποβληθεί στο πρόγραμμα Διοικητικής Μεταρρύθμισης σχετικά με την ενοποίηση των πληροφοριακών συστημάτων και την εξυπηρέτηση του πολίτη και των επιχειρήσεων. Εν συντομία περιγράφονται παρακάτω οι δράσεις που πρέπει να υλοποιηθούν και προτείνονται από την ΕΝΠΕ, έτσι ώστε αφενός μεν να βελτιωθούν οι Υπηρεσίες Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης των Περιφερειών και αφετέρου να υπάρξει η δυνατότητα διασύνδεσης των πληροφοριακών συστημάτων των περιφερειών με τα υπόλοιπα των Δημοσίων Υπηρεσιών. Αν δεν γίνει αυτό τότε τα κεντρικά συστήματα, κεντρικής Διαχείρισης Ανθρώπινου Κεφαλαίου (ΣΔΑΚ ή HRMS),κεντρικής χρηματοοικονομικής διαχείρισης (ERP) και διαχείρισης σχέσεων με τους πολίτες (CRMS) δεν θα τροφοδοτούνται με τα απαραίτητα δεδομένα.

 

 Καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος 

 

Ως γνωστόν στις αδειοδοτήσεις δραστηριοτήτων και κυρίως αυτών που αφορούν καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντας εμπλέκονται τόσο οι δήμοι όσο και οι περιφέρειες με αρχικό αποδέκτη τους δήμους. Επίσης σε ορισμένα πιστοποιητικά χρειάζεται η συλλογή τους από άλλες υπηρεσίες του Δημοσίου, όπως Πυροσβεστική, επιμελητήρια, ασφαλιστικοί φορείς κλπ. Η μεγάλη καθυστέρηση γίνεται στη υπηρεσιακή μετακίνηση φακέλων μεταξύ δήμου και περιφέρειας, παρόλο που στις περισσότερες περιπτώσεις ο δήμος χρησιμοποιεί πληροφοριακό σύστημα. Το χειρότερο όμως είναι ότι η πληροφορία αρχειοθετείται εκ νέου και επιπλέον ενημερώνονται μόνο οι υγειονομικές υπηρεσίες της Περιφέρειας. Oι υπόλοιπες υπηρεσίες όπως του εμπορίου, αγροτικής ανάπτυξης, κτηνιατρικής δεν ενημερώνονται. Με λίγα λόγια θα πρέπει να υπάρξει μία διαδημοτική προσέγγιση, ένα πληροφοριακό σύστημα κοινό μεταξύ περιφέρειας και δήμων, ώστε να αποφευχθούν διπλοεγγραφές, ο πολίτης η ή επιχείρηση να μπορεί να παρακολουθεί από το διαδίκτυο την πορεία της υπόθεσης τους και να υπάρχει πρόσβαση στα έγγραφα από εξουσιοδοτημένους υπαλλήλους των δήμων και της περιφέρειας.

 

Η πληροφοριακή αυτή πλατφόρμα θα πρέπει να συνδεθεί με τους παραπάνω αναφερόμενους φορείς του δημοσίου για αυτεπάγγελτη αναζήτηση πιστοποιητικών. Το κοινό δεν σημαίνει κατά ανάγκη ότι είναι ένα πληροφοριακό σύστημα, αλλά πληροφοριακά συστήματα με μεταξύ τους διαλειτουργικότητα.

 

Εδώ θα πρέπει νομοθετικά να ρυθμιστεί το θέμα του κλεισίματος μίας δραστηριότητας και το οποίο δημιουργεί πρόβλημα στην ορθή τήρηση των αρχείων των Δήμων και της Περιφέρειας. Για παράδειγμα ενώ για να καταθέσει τα χαρτιά του ένας πολίτης για να εξασκήσει μία δραστηριότητα θα πρέπει πρώτα να πάει στην εφορία και εν συνεχεία στον δήμο και την Περιφέρεια, όταν σταματήσει την αρμοδιότητα πηγαίνει μόνο στην εφορία χωρίς να ενημερώνεται ο Δήμος και η Περιφέρεια.

 

 Εξυπηρέτηση του πολίτη και των επιχειρήσεων

 

 Θα πρέπει να εκτελεσθεί ένα έργο που θα στοχεύει στην ανάπτυξη και λειτουργία ενός Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος, μέσω διαδικτυακών ψηφιακών υπηρεσιών (G2C,G2B)με τη χρήση του οποίου θα παρακολουθείται ηλεκτρονικά ολόκληρος ο κύκλος ζωής μιας «υπόθεσης» ενός πολίτη ή μιας επιχείρησης. Ο κύκλος αυτός αρχίζει από την αίτηση που θα κατατεθεί, τα δικαιολογητικά που θα παραχθούν κατά τη διεκπεραίωσή της, και ολοκληρώνεται με την ενημέρωση του ενδιαφερόμενου.  Ο Πολίτης ή η επιχείρηση δηλαδή, θα μπορεί να υποβάλει μέσω του διαδικτύου αφού πιστοποιηθεί πρώτα, την αίτηση του μαζί με τα απαραίτητα δικαιολογητικά, χωρίς να απαιτείται η φυσική του παρουσία στα αρμόδια γραφεία της περιφέρειας Αττικής. Παράλληλα θα δημιουργείται φάκελος του με όλα τα δικαιολογητικά που έχει υποβάλει (θυρίδα εγγράφων). Έτσι θα μπορεί να έχει πρόσβαση στα έγγραφα που έχει υποβάλει κατά καιρούς στην περιφέρεια και να τα χρησιμοποιεί αναλόγως. Τέλος θα μπορεί να λαμβάνει μέσω του διαδικτύου βεβαιώσεις και έγγραφα τα οποία δεν απαιτούν δια νόμου την φυσική του παρουσία.

 

                    Στις παραπάνω διαδικασίες και σε αρκετές δραστηριότητες εμπλέκονται εκτός της Περιφέρειας, οι δήμοι, αλλά και άλλες δημόσιες υπηρεσίες, όπως έχει αναφερθεί προηγουμένως. Θα πρέπει λοιπόν με τη βοήθεια των Επιχειρησιακών προγραμμάτων της Διοικητικής Μεταρρύθμισης και της Ψηφιακής Σύγκλισης να υλοποιηθεί μία σειρά υποστηρικτικών δράσεων όπως:

 

Ö       Μηχανισμός πιστοποίησης χρηστών διαδικτύου

 

Ο μηχανισμός έγκειται στο να πιστοποιηθούν οι χρήστες που θα χρησιμοποιήσουν το Πληροφοριακό Σύστημα και τις υπηρεσίες τους. Μπορεί να χρησιμοποιηθεί κάτι ανάλογο του μηχανισμού πιστοποίησης χρηστών του TAXIS με την συνδρομή της Εθνικής πύλης  Ερμής, των ΚΕΠ και των υπηρεσιών της Περιφέρειας Αττικής.

 

Ö       Θυρίδα εγγράφων

 

Με τη βοήθεια του Επιχειρησιακού Προγράμματος της διοικητικής μεταρρύθμισης θα πρέπει να δημιουργηθεί ένας χώρος αποθήκευσης των εγγράφων των απαραίτητων δικαιολογητικών  που χρειάζονται οι πολίτες και οι επιχειρήσεις στις συναλλαγές τους με την Περιφέρεια Αττικής και το δημόσιο εν γένει, για παράδειγμα πτυχία, φωτοτυπία ταυτότητας, έναρξη δραστηριότητας από ΔΟΥ κλπ. Ο πολίτης ή η επιχείρηση θα μπορεί να ανασύρει τα έγγραφα που έχει αποθηκεύσει και να τα αποστέλλει ηλεκτρονικά στις υπηρεσίες της περιφέρειας. Η υλοποίηση αυτή της θυρίδας μπορεί να γίνει με την συνδρομή της Εθνικής πύλης  Ερμής.

 

Ö       Καθιέρωση ψηφιακής υπογραφής

 

Με τη βοήθεια του Επιχειρησιακού Προγράμματος της διοικητικής μεταρρύθμισης θα πρέπει να γίνει καθιέρωση της ηλεκτρονικής υπογραφής. Με την ηλεκτρονική υπογραφή ενός ηλεκτρονικού εγγράφου επιτυγχάνεται η σύνδεση του περιεχομένου του με συγκεκριμένο συντάκτη, είναι δηλ. ένα σύνολο χαρακτήρων που συνδέει μονοσήμαντα - και άρα με ασφάλεια και βεβαιότητα - το περιεχόμενο του εγγράφου με το συγκεκριμένο πρόσωπο που το υπογράφει. Στόχος της δράσης αυτής  είναι ο πολίτης ή η επιχείρηση να παίρνει τα απαραίτητα έγγραφα στον υπολογιστή χωρίς να χρειάζονται μετακινήσεις ή τουλάχιστον να μεταβαίνει μία φορά για να τα παραλάβει από την αρμόδια υπηρεσιακή μονάδα.

 

 Ö       Δημιουργία βάσης δεδομένων αρμοδιοτήτων Περιφέρειας και ΟΤΑ

 

Με τη βοήθεια του Επιχειρησιακού Προγράμματος της διοικητικής μεταρρύθμισης θα πρέπει να γίνει καταγραφή όλων των αρμοδιοτήτων των οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης, να ξεκαθαρισθεί ποιος ασκεί την αρμοδιότητα και να καταχωρηθούν σε μία βάση δεδομένων αρμοδιοτήτων. Αυτό θα βοηθήσει στη δημιουργία κοινών πληροφοριακών συστημάτων μεταξύ Περιφερειών και Δήμων, ώστε ακόμη και να μεταβιβασθεί μία δραστηριότητα το πληροφοριακό σύστημα θα παραμένει το ίδιο, χωρίς να δημιουργούνται νέες εφαρμογές. Στην ουσία αυτό θα βοηθήσει στη δημιουργία αποθετηρίου εφαρμογών, στο οποίο θα μπορούν να ανατρέχουν όλοι οι φορείς της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και να  χρησιμοποιούν όποια εφαρμογή επιθυμούν, χωρίς την ανάγκη εξεύρεσης πόρων και πολύχρονων διαγωνιστικών διαδικασιών

 

Ö       Ενοποίηση πληροφοριακών συστημάτων Περιφέρειας

 

Επειδή ο πολίτης ή η επιχείρηση μπορεί να έχει συναλλαγές σε περισσότερες από μία δραστηριότητες με την Περιφέρεια αλλά και για λόγους σωστής διαχείρισης των πληροφοριών σε επίπεδο περιφέρειας θα πρέπει να υλοποιηθεί άμεσα η ενοποίηση των διαφόρων πληροφορικών συστημάτων ΟΠΣΝΑ, η δημιουργία νέων εφαρμογών στις δραστηριότητες που δεν καλύπτονται μηχανογραφικά και η ενοποίηση τους μαζί με ΟΠΣΝΑ σε ένα ενιαίο Πληροφοριακό Σύστημα.

 

Θα πρέπει επίσης να δοθεί η δυνατότητα στους πολίτες και τις επιχειρήσεις να καταθέτουν τα δικαιολογητικά τους, σε οποιαδήποτε περιφερειακή ενότητα και όχι μόνο στον τόπο διαμονής τους ή εργασίας.

 

Ö       Κοινό πληροφοριακό σύστημα με Δήμους της Περιφέρειας 

 

Είναι γεγονός ότι ο πολίτης ή η επιχείρηση για την έναρξη μίας δραστηριότητας θα πρέπει να επισκεφθεί τόσο τον Δήμο που  θα  εξασκήσει τη δραστηριότητα, όσο και τη Περιφέρεια, αλλά και άλλους φορείς του Δημοσίου με αποτέλεσμα να ταλαιπωρείται με άσκοπες μετακινήσεις για τη συλλογή δικαιολογητικών τα οποία μπορούν να αναζητηθούν αυτεπάγγελτα.

 

Η ύπαρξη ενός κοινού πληροφοριακού συστήματος τουλάχιστον σε επίπεδο καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος θα βοηθήσει προς τη κατεύθυνση αυτή. Με την έννοια «κοινού πληροφοριακού συστήματος» δεν εννοούμε την   κατάργηση των παλιών συστημάτων και τη δημιουργία νέων, αλλά την ένταξη των ήδη υπαρχόντων πληροφοριακών συστημάτων σε ένα ενιαίο πληροφοριακό σύστημα το οποίο θα υλοποιηθεί με διαδικτυακές υπηρεσίες( web services).

 

Ö       Ηλεκτρονική υποστήριξη ελεγκτικών μηχανισμών Περιφέρειας

 

Γενικά οι αδειοδοτήσεις των δραστηριοτήτων αυτών περιλαμβάνουν πολλούς εμπλεκόμενους φορείς και οι πολίτες ή  οι επιχειρήσεις ταλαιπωρούνται τόσο από την πληθώρα των εγγράφων που τους ζητούνται, όσο και από την μεγάλη καθυστέρηση της διακίνησης των εγγράφων μεταξύ των αρμοδίων διευθύνσεων των υπευθύνων φορέων. Συνήθως η αρχή αδειοδότησης των καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος είναι κατά  πλειοψηφία οι Δήμοι και λιγότερο οι Περιφέρειες. Η άδεια λειτουργίας των καταστημάτων αυτών δίνεται από τις Περιφέρειες, οι οποίες  ασκούν τους απαραίτητους έλεγχους. Άλλοι εμπλεκόμενοι φορείς είναι η Πυροσβεστική Υπηρεσία, οι πολεοδομίες, τα Κέντρα Εξυπηρέτησης Πολιτών για την προώθηση των αιτήσεων, οι ΔΟΥ του Υπουργείου Οικονομικών και η Πύλη Ερμής του Υπουργείου Εσωτερικών.

 

  Όπως φαίνεται στην παραπάνω εικόνα το σύστημα προβλέπει μία κοινή πληροφοριακή πλατφόρμα μεταξύ Δήμων και Περιφέρειας, έτσι ώστε όλα τα απαραίτητα έγγραφα θα διακινούνται ηλεκτρονικά, χωρίς την χρονοβόρα μετακίνηση φακέλων.

 

Εκτός από την κλασσική διαδικασία δηλαδή τη μετάβαση του στον αρμόδιο δήμο, ο πολίτης θα μπορεί να κάνει την αίτηση του ηλεκτρονικά, μαζί με τα απαραίτητα δικαιολογητικά, παρακολουθώντας ανά πάσα στιγμή την πορεία του αιτήματός του.

 

Το σύστημα θα ειδοποιεί αυτόματα τον πολίτη, είτε σε περίπτωση προβλήματος στα κατατεθέντα δικαιολογητικά, είτε κατά τη διάρκεια ή ολοκλήρωσης της διαδικασίας.

 

Τα δικαιολογητικά θα διακινούνται όλα ηλεκτρονικά και θα έχουν πρόσβαση σε αυτά μόνο τα εξουσιοδοτημένα άτομα των δήμων και της περιφέρειας. Δηλαδή αρχικά η αίτηση με τα απαραίτητα δικαιολογητικά θα καταχωρούνται στο σύστημα από τον αρμόδιο δημοτικό υπάλληλο, αυτός δίνει εντολή για έλεγχο από την περιφέρεια. Ο αρμόδιος υπάλληλος της περιφέρειας που χρεώνεται την υπόθεση μπορεί να έχει πρόσβαση σε όλον τον φάκελο, ώστε να κάνει τους απαραίτητους ελέγχους για την τελική έγκριση. Μόλις ολοκληρωθεί ο έλεγχος θα δίνει την απαραίτητη εντολή, ενημερώνοντας το σύστημα με θετική ή αρνητική εισήγηση.

 

Όταν η διαδικασία ολοκληρωθεί ειδοποιείται ο πολίτης ότι η άδεια είναι έτοιμη και καλείται να την παραλάβει από το αρμόδιο δημοτικό κατάστημα, προσκομίζοντας τα πρωτότυπα έγγραφα εάν τα έχει υποβάλει ηλεκτρονικά μέσω διαδικτύου.

 

Με την υλοποίηση του παραπάνω συστήματος επιτυγχάνονται οικονομίες κλίμακας, μείωση της γραφειοκρατίας, περιορισμός των φαινομένων διαφθοράς και βοηθά σε απόκτηση κλίματος εμπιστοσύνης μεταξύ δημοσίου και πολιτών.

 

          Με την εισαγωγή κάποιου ελέγχου αυτόματα ενημερώνεται η γεωγραφική βάση και γίνεται η διαχείριση τους πλέον από το Γεωγραφικό Σύστημα Πληροφοριών. Έτσι εκτός από την εμφάνιση των ελέγχων, σε συνδυασμό με το τοπογραφικό υπόβαθρο και τις θέσεις όλων των δραστηριοτήτων ελεγχόμενων ή μη, οι χρήστες του συστήματος μπορούν να κάνουν αναζητήσεις όχι μόνο στα περιγραφικά χαρακτηριστικά αλλά και χωρικές βάσει της θέσης των δραστηριοτήτων και των ελέγχων.Για παράδειγμα εμφάνισε όλες τις δραστηριότητες υγειονομικού ενδιαφέροντος που βρίσκονταισε μία ακτίνα 100 μέτρων από την Λεωφόρο Αλεξάνδρας.Από την αποτύπωση των ελέγχων τροφοδοτείται το υποσύστημα διάχυσης και έτσι οι πολίτες ή οι επιχειρήσεις θα μπορούν με αλληλεπίδραση να δημιουργούν δυναμικούς χάρτες με πληροφόρηση σχετικά με τις διάφορες δραστηριότητες και τους διενεργηθέντες ελέγχους.

 

Οι θέσεις των καταστημάτων που αδειοδοτούνται θα καταχωρούνται αυτόματα σε ένα σύστημα γεωγραφικών συστημάτων πληροφοριών και θα είναι διαθέσιμες τόσο στους χρήστες του συστήματος, όσο και σε εξωτερικούς χρήστες μέσω WEB Services.

 

Η διάχυση και η ελεύθερη χρήση μέσω WEB Services, από πολίτες και επιχειρήσεις των θέσεων αλλά και των πληροφοριών αυτών των δραστηριοτήτων θα οδηγήσει στη δημιουργία νέων εφαρμογών με προστιθέμενη αξία (ιδιαίτερα των λεγόμενων πολυκαναλικών) και συνεπώς ανάπτυξη σε ένα κλάδο που υπολειτουργεί και ταλαιπωρείται από την οικονομική κρίση.

 

7.   ΑΣ3.1: Δημιουργία ενιαίας ψηφιακής υποδομής διαχείρισης Ανθρώπινου Κεφαλαίου (HRMS)
 

 Θα πρέπει να ξεκαθαρισθεί αν το κεντρικό Σύστημα Διοίκησης Ανθρώπινου Κεφαλαίου (ΣΔΑΚ) για την αποτελεσματική διαχείριση και την αποδοτική ανάπτυξη του διαθέσιμου Ανθρώπινου Κεφαλαίου της Δημόσιας Διοίκησης αφορά και τους υπαλλήλους των ΟΤΑ α και β βαθμού. Εάν αφορά τους υπαλλήλους των ΟΤΑ τότε θα πρέπει να γίνει πρόβλεψη διαλειτουργικής διασύνδεσης του Back Office των Περιφερειών με το HRMS, ή μετάπτωση δεδομένων από το Back Office στο HRMS

 

8.   ΑΣ3.3: Κατάρτιση ολοκληρωμένης πολιτικής προμήθειας, χρήσης και λειτουργίας, διαχείρισης και συντήρησης των βασικών πληροφοριακών υποδομών και υπηρεσιών του Δημοσίου
 

 Θα πρέπει να δοθεί λύση στα συμβόλαια συντήρησης των ΟΠΣΝΑ με τις ανάδοχες εταιρείες και άμεσα να γίνει μία αξιολόγηση των συστημάτων των ΟΠΣΝΑ. Μέχρι να δοθεί μία οριστική λύση με την ενοποίηση των πληροφοριακών συστημάτων των περιφερειών να υπογραφτούν συμβόλαια συντήρησης όπου θα προβλέπεται και δημιουργία υπηρεσιών διαλειτουργικότητας των συστημάτων αυτών. Για παράδειγμα το ΟΠΣΝΑ Αγροτικής Ανάπτυξης στη  ουσία υπολειτουργεί με υπαιτιότητα του αρμόδιου υπουργείου, ενώ η εφαρμογή των εποπτών υγείας σε άλλες περιφέρειες χρησιμοποιείται και σε άλλες όχι. Ειδικότερα στην περιφέρεια Αττικής το σύστημα των εποπτών στην ουσία έχει καταρρεύσει αφού λόγω μεγάλου όγκου δεδομένων, μία εισαγωγή ή αναζήτηση ελέγχου μπορεί να διαρκέσει αρκετά λεπτά ή να μην εκτελεσθεί ποτέ.

 

9.   ΑΣ3.4: Κατάρτιση στρατηγικής για την ανάπτυξη των υπηρεσιών κυβερνητικού υπολογιστικού νέφους (Greek GCloud Strategy) για τη Δημόσια Διοίκηση
 

 Η κατάρτιση στρατηγικής η οποία θα περιγράφει πως θα χρησιμοποιηθεί η τεχνολογία κυβερνητικού νέφους για την αναζήτηση και επιλογή λύσεων προς καλύτερη εκμετάλλευση των υφιστάμενων και των σχεδιαζόμενων πληροφοριακών υποδομών θα πρέπει να λάβει υπόψη της την πάγια θέση της ΕΝΠΕ για δημιουργία ενός data center σε κάθε περιφέρεια που θα εξυπηρετεί και τους Δήμους που ανήκουν στην χωρικής της αρμοδιότητα.

 

Έτσι με αυτό τον τρόπο θα μειωθεί το κόστος συντήρησης, υποστήριξης αυτών των υποδομών αυξάνοντας το βαθμό αξιοποίησης των υποδομών που υπάρχουν ή θα δημιουργηθούν (GCloud). Στο πλαίσιο αυτής της δράσης θα διαμορφωθούν οι τυποποιημένες υπηρεσίες που θα παρέχονται στους φορείς σε επίπεδο υπολογιστικών υποδομών. Τα πλεονεκτήματα από την χρήση του data center από μία περιφέρεια και τους δήμους χωρικής αρμοδιότητας της, συνοψίζονται αμέσως παρακάτω: 

 

 Εξοικονόμηση Ενέργειας
Εξοικονόμηση Υπολογιστικών Πόρων
Εξοικονόμηση Ανθρωπίνων Πόρων, εξειδικευμένου τεχνικού προσωπικού
Φυσική Ασφάλεια Δεδομένων και Εξοπλισμού
Προστασία Δεδομένων με Αξιόπιστα Αντίγραφα Ασφαλείας (Backup) που δημιουργούνται στο Data Center και μεταφέρονται σε άλλο σημείο
Αδιάλειπτη λειτουργία επιχείρησης (Business Continuity)
 Πρόσβαση στις υπηρεσίες από παντού

 

10.                ΒΣ4.1 Λειτουργία συστήματος παροχής υπηρεσιών διαχείρισης σχέσεων με τους πολίτες (CRMS)
 

 Ο σκοπός της δράσης αυτής είναι η ανάπτυξη ενός συστήματος που θα προωθεί την πολιτοκεντρική εξυπηρέτηση από τη Δημόσια Διοίκηση σε όλο το εύρος ενός τρικαναλικού συστήματος εξυπηρέτησης (τηλέφωνο, φυσική παρουσία - ΚΕΠ, Διαδίκτυο), παρέχοντας ενιαία και ολοκληρωμένη διαχείριση των συναλλαγών του πολίτη με τις δημόσιες υπηρεσίες, ανεξάρτητα από τον τρόπο πρόσβασής του σε αυτές.

 

Η δράση αυτή μας βρίσκει απολύτως σύμφωνους και κινείται προς την σωστή κατεύθυνση. Όμως όπως εξηγήσαμε και σε άλλες μας παρατηρήσεις το Σύστημα CRMS σε κατώτερο επίπεδο θα τροφοδοτείται από δεδομένα  και θα πρέπει να γίνουν κάποιες διοικητικές πράξεις από τα πληροφοριακά συστήματα των Δήμων και των Περιφερειών τα οποία όμως θα πρέπει να υποστηρίζουν τις απλοποιήσεις των εγγράφων και των διαδικασιών που θα προταθούν από το πρόγραμμα της διοικητικής μεταρρύθμισης. Για παράδειγμα μπορεί ο πολίτης μέσω του CRMS, να παίρνει μία προσωρινή άδεια καταστήματος υγειονομικού ενδιαφέροντος όμως η τελική του εξυπηρέτηση εξαρτάται τόσο από τον αρμόδιο Δήμο που θα ασκήσει τη δραστηριότητα, όσο και από την αρμόδια Περιφερειακή Ενότητα η οποία θα προβεί σε ελέγχους καταλληλότητας της άδειας του.

 

Επομένως δεν θα πρέπει να αγνοηθούν τα πληροφοριακά συστήματα των Δήμων και των Περιφερειών, καθώς και  ο ρόλος που θα διαδραματίσουν στο CRMS.

 

11.                ΒΣ6.1: Οριστικοποίηση του τρόπου αυθεντικοποίησης πολιτών
 

 O σκοπός της δράσης αυτής είναι η οριστικοποίηση της προσέγγισης για τη μέθοδο αυθεντικοποίησης των πολιτών, έτσι ώστε να προχωρήσουν οι ενέργειες για την πρακτική εφαρμογή της. Είμαστε σύμφωνοι με τη δράση αυτή θα πρέπει όμως να επισημάνουμε τα εξής:

 

Οι περισσότεροι από τους πολίτες και τις επιχειρήσεις που συνδιαλέγονται με το Δημόσιο, έχουν ήδη πιστοποιηθεί από το σύστημα της ΓΓΠΣ. Επομένως ένα ακόμη συνθηματικό και όνομα χρήστη δυσκολεύει παρά απλοποιεί τα πράγματα. Επίσης θα πρέπει να προβλεφθεί τι θα γίνει με την αυθεντικοποίηση των δημοσίων υπαλλήλων, οι οποίοι αφενός μεν θα χρησιμοποιούν τις ηλεκτρονικές υπηρεσίες σαν απλοί πολίτες, αλλά αφετέρου θα εξυπηρετούν  και τους πολίτες σαν χρήστες των πληροφοριακών συστημάτων. Θα έχουν δύο αυθεντικοποιήσεις ή μία αρκεί;
 

12.                ΒΣ7.3 Βελτίωση νομοθετικού πλαισίου για την πρόσβαση και την συμμετοχή  των πολιτών
 

      Το νομοθετικό πλαίσιο που θα δημιουργηθεί για αυτή τη δράση θα πρέπει να συνδυασθεί με τη δράση ΓΣ10.1 για την ενίσχυση θεσμικού πλαισίου και υποδομών για τα ανοιχτά δημόσια δεδομένα.

 

13.                ΒΣ8.1 Ψηφιακή κατάρτιση πολιτών
 

 Ο σκοπός αυτής της δέσμης δράσεων είναι η ψηφιακή κατάρτιση των πολιτών η οποία είναι σημαντική στο βαθμό που θα υποστηρίξει άτομα που είναι κυρίως μεσήλικες για να αποκτήσουν τις δυνατότητες χρήσης των ΤΠΕ και της πρόσβασης στις υπηρεσίες της Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης. Θα πρέπει να ληφθούν υπόψη και τα 13 Επιχειρησιακά προγράμματα των περιφερειών όπου στους άξονες προτεραιότητας  "Α.Π. 8 Προώθηση της  Ανάπτυξης των Δεξιοτήτων και της Προσαρμοστικότητας του Ανθρώπινου Δυναμικού στους Τομείς της Περιφερειακής Στρατηγικής Έξυπνης Εξειδίκευσης" και «Α.Π. 9: Προώθηση της Κοινωνικής Ένταξης και Καταπολέμηση της Φτώχειας και Διακρίσεων - Διασφάλιση της Κοινωνικής Συνοχής"  προβλέπονται δράσεις ψηφιακής κατάρτισης πολιτών και στελεχών επιχειρήσεων.

 

          Όσον αφορά τις βασικές δεξιότητες για ΤΠΕ θα υπάρξει αλληλοεπικάλυψη των προγραμμάτων. Η εκπαίδευση όμως των πολιτών σε θέματα  χρήσης υπηρεσιών ηλεκτρονικής διακυβέρνησης σαφώς διαφοροποιείται σε επίπεδο Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Η δημιουργία ενός εκπαιδευτικού κόμβου κατάρτισης ενηλίκων σε θέματα τοπικής αυτοδιοίκησης στην ΕΝΠΕ, μπορεί να δώσει μία λύση στο πρόβλημα αυτό.

 

14.                ΒΣ8.2 Ενίσχυση της ψηφιακής κατάρτισης του ΣΥΝΟΛΟΥ των στελεχών της Δημόσιας Διοίκησης
 

 Ως γνωστόν η ηλεκτρονική εκπαίδευση είναι ένας συνδυασμός των όρων 'ανοιχτή εκπαίδευση' (Εκπαίδευση που ξεπερνά όρια όπως ο χώρος, ο χρόνος και η μέθοδος εκπαίδευσης)  και 'εκπαίδευση εξ αποστάσεως' (διδασκαλία όπου οι μαθητές και οι καθηγητές χωρίζονται χωρικά και χρονικά) με την ενσωμάτωση αλληλεπιδρουσών τεχνολογιών, επικοινωνιακών συστημάτων και ενός χώρου στο διαδίκτυο. Όπως αναφέρθηκε και στη προηγούμενη δράση ψηφιακής κατάρτισης πολιτών η δημιουργία μίας ηλεκτρονικής ακαδημίας της ΕΝΠΕ, έρχεται να καλύψει την ανάγκη της δια βίου μάθησης και εκπαίδευσης στοχεύοντας στην άμεση και συνεχή εκπαίδευση υπαλλήλων Τοπικής αυτοδιοίκησης Α και Β Βαθμού και των πολιτών.

 

Ο σκοπός αυτής της δράσης εντάσσεται στις δράσεις ΒΣ8.1 "ψηφιακή κατάρτιση πολιτών" και ΒΣ8.2 "Ενίσχυση της ψηφιακής κατάρτισης του ΣΥΝΟΛΟΥ των στελεχών της Δημόσιας Διοίκησης" και δεν είναι άλλος αφενός μεν από την ψηφιακή κατάρτιση των πολιτών η οποία είναι σημαντική στο βαθμό που θα υποστηρίξει άτομα που είναι κυρίως μεσήλικες για να  αποκτήσουν τις δυνατότητες χρήσης των ΤΠΕ και της πρόσβασης στις υπηρεσίες της Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, αλλά και αφετέρου η ψηφιακή κατάρτιση του συνόλου των στελεχών της Δημόσιας Διοίκησης, γεγονός που αποτελεί άμεση και σημαντική προϋπόθεση, αλλά και βασικό στοιχείο υποστήριξης των προσπαθειών Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, Διοικητικής Μεταρρύθμισης και ένταξης των ΤΠΕ στις καθημερινές λειτουργίες των υπηρεσιών.   

 

15.                ΓΣ9.2 Διασύνδεση Εμπορικών Μητρώων
 

 Οπως είναι γνωστό οι αρμοδιότητες για τις Ανώνυμες εταιρείες πέρασαν απο τις περιφέρειες στο ΓΕΜΗ. Όμως ο έλεγχος ασκείται ακόμη από τις περιφέρειες οι οποίες χρησιμοποιούν το μόνο ΟΠΣΝΑ που δουλεύει ικανοποιητικά με ελάχιστα προβλήματα. Η έλλειψη όμως κρατικού συντονισμού οδήγησε στη δημιουργία νέου πληροφοριακού συστήματος για το ΓΕΜΗ το οποίο δεν διαλειτουργεί καθόλου με το ΟΠΣΝΑ των περιφερειών. Αποτέλεσμα είναι οι αρμόδιοι υπάλληλοι των περιφερειών να δουλεύουν δύο συστήματα και να μεταφέρουν μόνοι τους πληροφορίες από το ένα σύστημα στο άλλο, κάτι που έχει δημιουργήσει εκρηκτικές καταστάσεις και πολύμηνες καθυστερήσεις στην εξυπηρέτηση των επιχειρήσεων ιδιαίτερα στην περιφέρεια Αττικής. Θα πρέπει λοιπόν άμεσα μέσα στο 2014 να διαλειτουργήσουν η εφαρμογή του ΓΕΜΗ με το ΟΠΣΝΑ των ΑΕ των περιφερειών.

 

16.                 ΓΣ10.1: Ενίσχυση θεσμικού πλαισίου και υποδομών για τα ανοιχτά δημόσια δεδομένα
 

 Είναι γεγονός ότι οι 13 Περιφέρειες της χώρας λόγω των αυξημένων αρμοδιοτήτων που της έχουν ανατεθεί από την Πολιτεία με την εφαρμογή του Νόμου του Καλλικράτη, διαθέτουν στοιχεία και πληροφορίες από  όλες τις αρμοδιότητες των Γενικών Διευθύνσεων, όπως Αναπτυξιακού Προγραμματισμού Περιβάλλοντος & Υποδομών,  Εσωτερικής Λειτουργίας, Περιφερειακής Αγροτικής Οικονομίας & Κτηνιατρικής, Ανάπτυξης, Μεταφορών & Επικοινωνιών, Δημόσιας Υγείας & Κοινωνικής Μέριμνας. Τα στοιχεία και οι πληροφορίες αυτές έχουν παραχθεί με χρήματα και πόρους όλων των πολιτών της χώρας και είναι  απαραίτητο να είναι προσβάσιμα από τον οποιονδήποτε,  χωρίς θεσμικούς και τεχνικούς φραγμούς.

 

Τα τελευταία χρόνια ενισχύονται δειλά - δειλά και στην Ελλάδα οι πολιτικές για την ευρύτερη δυνατή διάθεση και περαιτέρω χρήση των Δημοσίων Δεδομένων. Αναμφισβήτητα τα ανοικτά δημόσια δεδομένα αποτελούν μοχλό οικονομικής και κοινωνικής ανάπτυξης με διαφόρους τρόπους, όπως

 

v  ως αυτοτελές οικονομικό αγαθό (π.χ. ως πρώτη ύλη για τη δημιουργία υπηρεσιών προστιθέμενης αξίας σε διάφορους τομείς όπως εκπαίδευση, Τουρισμό, Επιχειρηματικότητα)

 

v  ως επικουρικό μέσο για τη μείωση του κόστους και την αύξηση της παραγωγικότητας στη δημόσια διοίκηση (π.χ. με τη συλλογή, διάθεση και διαρκή δημόσια αξιολόγηση οικονομικών δεδομένων από διάφορες δημόσιες υπηρεσίες,)

 

v  ως στοιχείο για την  εύρυθμη λειτουργία της αγοράς (π.χ  με δημοσιοποίηση των όρων και της προόδου των δημοσίων συμβάσεων).

 

Δυστυχώς στην χώρα μας τα δεδομένα των Δημόσιων Υπηρεσιών θεωρούνται κτήμα και περιουσία των διοικούντων και των υπαλλήλων τους. Ακόμη και σε περιπτώσεις που υπάρχει νόμος για τη διάθεσή τους οι υπηρεσίες κωλυσιεργούν και βρίσκουν ένα σωρό προφάσεις για να μη τα διαθέσουν. Το γεγονός αυτό ενισχύει την αδιαφάνεια στις συναλλαγές και αποτελεί τροχοπέδη για την ανάπτυξη.

 

Σήμερα η ψηφιακή πληροφορία και η ελεύθερη πρόσβαση σε αυτή αποτελούν ζωτικό στοιχείο της σύγχρονης κοινωνίας, πηγή έμπνευσης και δημιουργικότητας, αλλά και στοιχείο κοινωνικής και οικονομικής ανάπτυξης.  Πρωταρχική μέριμνα των Περιφερειών, θα πρέπει να αποτελέσει  η τεκμηρίωση, η διαχείριση και η διάδοση της πληροφορίας, με τρόπο που προάγει την έρευνα, την καινοτομία και τον πολιτισμό.  Καταρχάς τα ανοικτά δεδομένα θα μας βοηθήσουν να επιτελέσουμε ένα καλύτερο έργο στην ενθάρρυνση της καινοτομίας μέσα στις υπηρεσίες των Περιφερειών και να εξασφαλίσουμε ότι η διοίκηση της είναι ανοικτή, διαφανής και υπολογίσιμη. Εν συνεχεία θα πρέπει να δουλέψουμε με μία ομάδα ηγετών από την τεχνολογική κοινότητα οι οποίοι θα μας βοηθήσουν να μετασχηματίσουμε τα δεδομένα σε πληροφορία η οποία θα κάνει τη διαφορά στις ζωές των πολιτών των περιφερειών.

 

Πολλοί άνθρωποι πιστεύουν ότι η ιδέα της ανοικτής διακυβέρνησης είναι όλα αυτά που σχετίζονται με την απελευθέρωση της πληροφορίας, αλλά στην ουσία το νόημα είναι αρκετά βαθύτερο. Στην πραγματικότητα η ηλεκτρονική διακυβέρνηση είναι μέρος της μεγαλύτερης αλλαγής του προηγούμενου αιώνα στη δομή και την αρχιτεκτονική του δημόσιου τομέα.

 

Υπάρχει ένα υπέρογκο πλήθος δεδομένων στις Περιφέρειες, όπως δεδομένα για καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος, περιβαλλοντολογικά δεδομένα, δεδομένα για επιχειρήσεις και βιομηχανίες, στοιχεία οδικού δικτύου και κυκλοφορίας και άλλα. Όταν οι Περιφέρειες  αρχίσουν να διαθέτουν τα δεδομένα αυτά στους πολίτες και τις επιχειρήσεις, θα τους δώσει την ευκαιρία και τις δυνατότητες να αυτό-οργανωθούν και να χρησιμοποιήσουν τα δεδομένα ώστε να δημιουργήσουν προστιθέμενη αξία. Αυτό δεν πρόκειται για μεταφορά αρμοδιοτήτων σε ιδιώτες ή την ιδιωτικοποίηση διαφόρων υπηρεσιών της Περιφέρειας όπως πιθανώς να νομίσουν ορισμένοι. Πρόκειται για ένα νέο τμήμα στο εργαστήριο της κοινωνίας για το πώς δημιουργούμε δημόσια αξία. Το αποτέλεσμα θα είναι καλύτερη παροχή υπηρεσιών από τις Περιφέρειες και δραστική μείωση του κόστους λειτουργίας τους.  Επιπλέον θα δημιουργηθεί μία σχέση εμπιστοσύνης μεταξύ μίας  Περιφέρειας  των πολιτών και επιχειρήσεων της.

 

Παραδείγματα χρήσης ανοικτών δεδομένων.

 

Η δημοσίευση γεωχωρικών δεδομένων σχετικά με τις θέσεις που δραστηριοποιούνται επιχειρήσεις ή πολίτες, σε συνδυασμό με τα στατιστικά πληθυσμιακά δεδομένα και τις χρήσεις γης, μπορεί να οδηγήσει σε εφαρμογές και υπηρεσίες για την αναζήτηση βέλτιστης θέσης για έναρξη μίας νέας επιχείρησης.  Με τον τρόπο αυτό όσοι επιθυμούν να ξεκινήσουν κάποια νέα δραστηριότητα θα έχουν την δυνατότητα να γνωρίζουν εκ των προτέρων αν η σχετική νομοθεσία το επιτρέπει και επιπλέον θα έχουν στη διάθεσή τους στοιχεία βιωσιμότητας.

 

Τα ανοικτά δεδομένα θα οδηγήσουν στη δημιουργία νέων εφαρμογών για έξυπνα κινητά τηλέφωνα. Οι εφαρμογές αυτές μπορεί να είναι σε διαφορετικές θεματικές ενότητες όπως τουρισμού, διασκέδασης & αναψυχής, εύρεσης οικονομικής δραστηριότητας (ΑΤΜ τραπεζών, Πρατήρια με φθηνότερη βενζίνη κλπ). Σαν αποτέλεσμα αυτών των εφαρμογών θα έχουμε μεγαλύτερη διείσδυση των εν δυνάμει χρηστών στην κινητή τηλεφωνία και στo διαδίκτυο με την τεχνολογία  3G και 4G. Αυτό θα δημιουργήσει ανάπτυξη με νέες θέσεις εργασίας από τη δημιουργία νέων επιχειρήσεων και την επέκταση των υπαρχόντων εταιρειών σε νέες δραστηριότητες.

 

Τα ανοικτά δεδομένα θα δώσουν την δυνατότητα για ενεργή συμμετοχή των πολιτών στα δρώμενα μίας Περιφέρειας, αφού με την ανάπτυξη νέων εφαρμογών WEB, ή κινητών τηλεφώνων οι πολίτες θα μπορούν να επικοινωνούν άμεσα και χωρίς ταλαιπωρία με τις αρμόδιες υπηρεσίες, για να αναφέρουν κάποιο πρόβλημα ή καταγγελία. Τα παραδείγματα που μπορεί να κινητοποιήσουν και να ευαισθητοποιήσουν τους πολίτες της περιφέρειας είναι πάμπολλα. Από το να αναρτήσουν την φωτογραφία κάποιου εγκαταλελειμμένου αυτοκινήτου, ή μίας λακκούβας στο οδόστρωμα, μέχρι το να κάνουν κάποια καταγγελία που έχει να κάνει με την προστασία της δημόσιας υγείας ή των καταναλωτών. Ο πολίτης δεν χρειάζεται να γνωρίζει σε ποια υπηρεσία της Περιφέρειας ή του Δήμου να απευθυνθεί. Το λογισμικό ανάλογα με την καταγγελία ή την υπόδειξη του πολίτη θα αναλαμβάνει να προωθήσει το αίτημα αυτόματα στην αρμόδια υπηρεσία της Περιφέρειας ή του Δήμου.

 

Προτάσεις

 

Συμπερασματικά από όσα ανεπτύχθησαν παραπάνω προτείνουμε προς το ΥΔΜΗΔ να λάβει υπόψη της και να συμπεριλάβει στο σχέδιο δράσης της Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης τις παρακάτω προτάσεις μας

 

Η νέα δομή διοίκησης του σχεδίου δράσης θα πρέπει να περιλαμβάνει έμπειρα στελέχη του Δημοσίου, τα οποία θα προέρχονται από τους φορείς του δημοσίου που θα συμμετέχουν στο σχέδιο αλλά και της τοπικής αυτοδιοίκησης Α και Β βαθμού.Η συμμετοχή στη νέα δομή διοίκησης ενός εξειδικευμένου στελέχους  που θα ορίσει η ΕΝΠΕ κρίνεται απαραίτητη.
Να αποσαφηνιστεί στις δράσεις της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης αν στα επίπεδα της Διακυβέρνησης συμπεριλαμβάνεταικαι η Τοπική Αυτοδιοίκηση Α και Β Βαθμού.Πχ η βασική δράση Διαχείρισης Ανθρώπινου Κεφαλαίου (HRMS) θα περιλαμβάνει τα στελέχη των Περιφερειών και των Δήμων της χώρας ;
Να υπάρξει ένα κέντρο λήψης αποφάσεωνγια τα επιχειρησιακά προγράμματα Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης και Διοικητικής Μεταρρύθμισης
Προσθήκη των παρακάτω δράσεων για την ηλεκτρονική διακυβέρνηση των Περιφερειώνβασισμένων σε διαδημοτική προσέγγιση
 

α) Καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος

 

β) Ολοκληρωμένο πληροφοριακό σύστημα Περιφερειών για την εξυπηρέτηση του πολίτη και των επιχειρήσεων. Θα ενοποιεί τα διάφορα συστήματα διακίνησης εγγράφων των Περιφερειών και θα υποστηρίζει την ψηφιακή υπογραφή

 

γ) Αυτοματοποίηση ελεγκτικών μηχανισμών Περιφερειών

 

Δημιουργία υπολογιστικών κέντρων φιλικών προς το περιβάλλον (data center) και ένταξή τους στοG-cloudσε κάθε περιφέρεια, με σκοπό την κοινή χρήση υπολογιστικών υποδομών από τους φορείς της Τοπικής Αυτοδιοίκησης στα όρια της κάθε Περιφέρειας.
6.  Δημιουργία εκπαιδευτικού κόμβου δια βίου μάθησης της ΕΝΠΕ
7.  Δημιουργία υποδομών για ανοικτά δεδομένα Περιφερειών, χωρικών και μη εναρμονισμένων με τις κοινοτικές οδηγίες
8.  Διασύνδεση και διαλειτουργικότητα μεταξύ ΟΠΣΝΑ Ανωνύμων Εταιρειών και ΓΕΜΗ
 

Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ

       ΙΩΑΝΝΗΣ ΣΓΟΥΡΟΣ